Få det bedre | opnå det DU gerne vil

“The Mindfulness App”

  • “The Mindfulness App”
  • “The Mindfulness App”
  • “The Mindfulness App”
  • “The Mindfulness App”
  • “The Mindfulness App”
9 Total Score
Simply Mindfull...

Få hjælp til at sætte en stopper for negative tankespiraler. Vi kender alle sammen de her tanker der bare kværner afsted. "Åh nej det glemte jeg også igår...hvad tænker de andre ikke", "Åh nej kan jeg nu nå det ...Hvad sker der hvis jeg ikke gør", "Hvad tænker mine kollegaer om mig..." Det er rigtigt usundt i længden. The Mindfulness app kan hjælpe dig med at få mere ro på sådanne tanker, så de ikke vælter dig. Der er ikke tale om noget gennembrydende og totalt nytænkende, men det er en god og gennemarbejdet app med de funktioner, som en mindfulness app bør have.

 Anmeldelse: The Mindfulness App 

Firma/producent: MindApps
Pris/version: 23 dkk Windows Phone, 25 dkk App Store
Platform testet: Windows Phone, App Store
Testet af: Frederik Styhr Kristensen, Silas Risbjerg Terkelsen 
Forfatter: Frederik Styhr Kristensen

 

  Download App Store    

  Download Google Play

 icon-windows Download Win Phone

 

Overordnet og det første møde med app’en

Mindfulness er en form for afslapnings- og fokusøvelse, der kan hjælpe dig med at finde mere ro og fokus i hverdagen. The Mindfulness App er udviklet til at hjælpe begynderen til at komme igang med mindfulness, men kan også benyttes af den erfarne til selv at planlægge sine egne meditationer.

App’en er udviklet af Catherine Orzech, som er mindfulness-instruktør. Catherine Orzech har undervist på Thomas Jefferson Universitetet og blandt andet forsket i mindfulness’ påvirkning på kræft. Catherine Orzech er udlært under Jon Kabat-Zinn i 2003. Jon Kabat-Zinn er professor i medicin, har haft en livslang interesse i området og har forsket i, hvordan man kan benytte mindfulness til at håndtere smerte, stress og angst blandt andet i forbindelse med sygdom. Han har haft en afgørende betydning for området og er grundlægger af ”The Stress Reduction Clinic” og ”Center for Mindfulness in Medicin, Health Care and Society” ved Massachusetts universitet.  Han har skrevet en lang række bøger om mindfulness.

 

Hvad er mindfulness?

Mindfulness stammer oprindeligt fra en buddhistisk religiøs tradition, hvor det er blevet brugt som meditationsform i tusindvis af år. Mindfulness har fundet vej til vesten blandt andet igennem  folk som Kabat-Zinn i forbindelse med håndtering og behandling af stress.

Jon Kabat-Zinn definerer selv mindfulness som værende ” The awareness that emerges through paying attention on purpose in the present moment and non-judgmentally to the unfolding of experience moment by moment.

 

Dette kan lyde en anelse kringlet. En af de centrale temaer i mindfulness er nærvær og opmærksomhed på nuet. I mindfulness opøver man evnen til at rette sin opmærksomhed imod øjeblikkelige sanselige oplevelser og være i nuet frem for at være optaget af tanker eller bekymringer om datid eller fremtid, som man alligevel ikke har nogen påvirkning på. Man forsøger på den måde at ’træde’ ud fra sin egne tanker og observere dem fra et andet perspektiv.

I dag bliver mindfulness brugt i flere og flere sammenhænge. Der har i den seneste tid været fokus på mindfulness’ påvirkning på rumination. Rumination er, når negative tanker tager overhånd, og virker begrænsende og psykisk invaliderende. Bekymringer der føder nye bekymringer i en negativ spiral. Det er bland andet kendetegnende for stress-tilstande, depression og angst. Mindfulness er en måde at distancere sig selv fra disse tanker, så det giver rum til at være til og kunne handle effektivt igen.

 

Brugervenlighed

App’en er sat overskueligt op og er super let at bruge. Når man først åbner den, bliver man bedt om at tage en dyb indånding, hvor en rolig animation guider til, hvor længe man skal bruge indåndingen – det er en udmærket måde at komme i det rette mindset til at påbegynde en mindfulness session. Designet er en beroligende blå og hvid farve, som glider ud i hinanden på en behagelig måde. Designet gør det let at finde rundt i app’en, da man på en overskuelig måde kan bladre frem og tilbage mellem menu og undersider.

 

Anvendelighed i dagligdagen

App’en tilbyder forskellige former for meditation; Guidet meditation og  Body Scan samt en mere selvstændig afdeling for den øvede bruger: Stilhed med klokker og en personligt tilrettelagt meditation.

Den guidede meditation og stilhed med klokker varer enten 3, 5, 15 eller 30 minutter.

I den guidede mediation får man hjælp til at komme igennem øvelsen. Man bliver igennem sessionen bedt om at lægge mærke til sine sanser og tanker uden at ændre eller tage stilling til dem, men blot  at observere dem. Catherine Orzech bliver igennem hele sessionen venligt ved med at minde om dette.

Body Scan er en traditionel muskelafspænding, som varer i fem minutter. Den har fokus på at gennemgå kroppens dele. Dette virker f.eks. godt til, hvis man ikke kan falde i søvn om aftenen eller døjer med spændinger eller irritation.

Den personligt tilrettelagte meditation giver mulighed for selv at indstille tid, om man ønsker en guidet start, og hvordan intervallet for klokkerne skal være. Denne funktion er mest beregnet for folk, som er klar over, hvad man skal gøre og har en rimelig erfaring inden for mindfulness, da det kræver at man selv skal kunne guide.

En interessant detalje er, at man kan man få app’en til at minde om, at man skal lave meditation, men den kan også sende mindfulness-beskeder som ”Notice the contact of your feet with the ground” og ”Bring your attention to your breath”. Sådanne beskeder kan være meget gavnlige i en ellers hektisk hverdag, hvor man hurtigt kan have en tendens til at glemme at udøve mindfulness, hvilket er problematisk, da det netop kan være i travle hverdagsperioder, at man virkeligt har behov for at blive mindet om det.

Disse beskeder stemmer super godt overens med mindfulness-principperne. Når man modtager sådan en besked, er man nemlig tvunget til at tænke over, hvordan man i virkeligheden lige nu har det eller, hvordan det føles, at ens fødder har kontakt med jorden. Tanken er, at men på den måde lever i nuet, selvom man i øjeblikket før var langt inde i fremtiden eller dybt tilbage i fortiden. På den måde er disse beskeder rigtig gode til nybegynderen, men også den øvede.

Igennem disse funktioner er The Mindfulness App udmærket til at hjælpe brugerne til at integrere mindfulness i hverdagen. Den er let at gå til, og den kræver ikke tidligere erfaringer med mindfulness. Faktisk kan man i app’en kort læse om, hvad mindfulness er, og hvilke mængde det anbefales, man som begynder burde starte med som mindfulness.

App’en holder også statistik med ens meditationer, hvilket dog er svært at se en reel effekt af – det kan være nyttigt at kunne se, i hvilken periode, man er dårligere til at få udført sine meditationer for at blive bedre til det. Det kunne have været en rigtig fed funktion, hvis den var blevet peppet op med eksempelvis en stress- eller humørskala. Det ville eventuelt kunne vise, om mindfulness faktisk hjalp på stressniveauet og humøret!

Lyden er super god, og indtalingen er meget behagelig, hvilket virkelig er nødvendigt, da det kan virke ekstra stressende og irriterende, hvis der ikke er et ordenligt flow i optagelserne.

 

Vil vi anbefale app’en til andre?

Vi vil helt sikkert anbefale The Mindfulness App til andre. The Mindfulness App adskiller sig fra sig fra andre app’s ved blandt andet Catherine Orzechs meget behagelige stemme, som virkelig kan få én til at slappe af. Hun formår at lave nogle gode, rolige optagelser uden nogen bratte stop i sproget. Hun har et godt flow igennem alle optagelserne. The Mindfulness App adskiller sig også ved, at man har mulighed for at få påmindende notifikation fra app’en om, at man skal til at lave sin mindfulness. Dette sker igennem en normal alarm, men kan som sagt også ske igennem mindfulness beskeder. Dette er super anvendeligt for en nybegynder, som endnu ikke har gjort det til en vane at lave mindfulness hver dag.

App’en koster 23 kroner, og det må siges helt klart at være beløbet værd. Prisen kan måske afholde nogen fra at downloade app’en hvis man kigger efter gratis alternativer, men her er kvaliteten altså bare det bedre.

Alt i alt er det ikke, fordi at The Mindfulness App har nogen gennembrydende og totalt nytænkende ideer og funktioner, men den formår bare at gøre det hele rigtig godt! Det er en god og gennemarbejdet app med de funktioner, som en mindfulness app bør have.

 

      +

      Få vores seneste indlæg direkte til din indboks

      css.php