Få det bedre | opnå det DU gerne vil
Editor choice

“Mindshift”

  • “Mindshift”
  • “Mindshift”
  • “Mindshift”
  • “Mindshift”
9 Total Score
Angstbehandling 101

Uro, angst og bekymringer i en grad, som virker overvældende eller hæmmende på dig i din hverdag? Undgår du bestemte situationer, eller tænker du ofte negativt om dig selv? App'en Mindshift kan være med til at hjælpe dig. Du finder både grundlæggende information om angst og en lang række gode øvelser. Mindshift er ikke super lækkert designet, men den har rigtig mange brugbare funktioner og er et godt gennemarbejdet værktøj på en seriøs baggrund. Et godt sted at starte på at arbejde med din angst. Et værktøj, som får vores fulde anbefaling.

 Anmeldelse: Mindshift 

firma/producent: AnxietyBC/BC Mental Health & Addiction Service
Pris/version: Gratis
Platform testet: App Store, Google Play/Android
Testet af: Frederik Styhr Kristensen, Silas Risbjerg Terkelsen 
Forfatter: Frederik Styhr Kristensen

 

  Download App Store    

  Download Google Play

 

Overordnet og det første møde med app’en

Formålet med app’en Mindshift er at hjælpe og guide dig, hvis du oplever uro, angst og bekymringer i en grad, som i situationer kan være hæmmende eller overvældende. App’en kan bruges, hvis du oplever, at negative tanker eller uro/angst begynder at overtage og er bestemmende for, hvilke valg og prioriteringer du foretager i din dagligdag. App’en er i høj grad inspireret af den psykologiske terapiform “Cognitive-Behavioral Therapy” (CBT), som professionelt især bruges i forbindelse med terapeutisk behandling af angst og depression.

App’en er udviklet af en non-profit organisation ved navn “Anxiety BC,” vis mål er at skabe en større opmærksomhed og oplysning omkring angst og angstbehandling. Anxiety BC har udviklet Mindshift i samarbejde med BC Mental Health, som er en canadisk institution for psykiske lidelser; angst, spiseforstyrrelser etc. (for yderligere information: anxietybc.com og bcmhsus.ca).

“Life is ten percent what You experience and ninety percent how You respond to it.”

 

HVAD ER CBT?

Cognitive-behavioral therapy kan på dansk oversættes til “kognitiv-adfærds terapi.” Det en behandlingsform, som ofte bliver brugt i forbindelse med almindelige psykiske lidelser som angst og depression, som er typiske symptomer på stress. Med kognitiv menes der, at der arbejdes med tanker og tankemønstre, hvordan disse fungerer, og hvorvidt de kan siges at være hensigtsmæssige eller ej. Man forsøger at hjælpe den behandlede til bedre at forstå og derigennem ændre uhensigtsmæssige tanker.  Med adfærds-terapi menes der, at der arbejdes med at fokusere på og ændre den adfærd, der følger med disse tanker. Terapiformen er meget praktisk og handlingsorienteret og indeholder ofte praktiske opgaver, hvor man eksempelvis skal teste sine tanker og adfærd for at justere og tilegne sig andre mere hensigtsmæssige mønstre. Kort sagt mener man ifølge CBT, at ens tanker kan påvirke ens adfærd og følelser. Dette kan resultere i en negativ adfærd eller skabe negative følelser. Igennem arbejdet med klienters tanker og handlinger kan man skabe en bedre håndtering og tilgang til forskellige situationer.

Hvis du vil vide noget mere om CBT, er det her en video som giver en udemærket intro til emnet (den er dog ikke på nogen måder associeret med selve appen):

BRUGERVENLIGHED

App’en er sat enkelt op og har, når den åbner op, en oversigt, der giver adgang til alle dens funktioner og værktøjer direkte fra hovedskærmen. Dette gør, at det er enkelt at navigere rundt i den. App’en er designet i rolige douche farver, og vi oplever, at designet fint understøtter app’ens formål. Det er altid vigtigt med god brugervenlighed og klar aflæsning af funktioner, og det især når man taler til brugere med nedsat overbliksevne. Funktionerne og værktøjerne i selve menuerne er også sat overskueligt op. Man bliver hele vejen guidet igennem de forskellige spørgsmål og spørgeskema af små beskrivelser, som skal bruges for at kunne udnytte app’ens fulde potentiale.

 

ANVENDELIGHED I DAGLIGDAGEN

Vi mener, at app’en er et godt sted at starte for personer, som oplever at de døjer med nervøsitet og mildere grader af angst. Udviklerne understreger selv, at app’en ikke på nogen måder kan erstatte professionel behandling.

App’en er delt op i ni forskellige kasser, som indeholder forskellige værktøjer og information om angst. Eksempelvis: “Anxiety 101”, “My Situations”, “Check Yourself”, “Thinking Right” og “Chill Out Tools.”

“Anxiety 101” er grundlæggende information om angst. Det er en god begyndelse, hvis man går og døjer med en øget grad af ængstelse, at læse om, hvad angst dækker over, og hvad man kan gøre ved det. Vi oplever, at det er rigtig brugbart, at Mindshift eksempelvis beskriver, hvad “normal-området” omkring angst spænder over. På den måde kan det være en hjælp for brugeren til at vurdere, hvorvidt de burde søge hjælp eller ej. Anxiety 101 tager fat på de mest almindelig faktorer inde for angst og giver en kort, men god vejledning (psykoedukation) omkring angst.

”My Situations” er utroligt godt sat op. Det første, man bliver bedt om, er at vælge et scenarie, hvorefter man bliver præsenteret for en række mulige situationer, som man kan få hjælp til, eksempelvis: “managing worry”, “coping with test anxiety”, “tackling social fears”. Derefter kommer man ind i et seks trins program, som inkluderer historier fra andre, tjeklister om hvad man føler, og hvilke symptomer man har, som for eksempel:

”Finding it hard to stop worrying once you start” og “Imagining the worst case scenario (e.g. someone was in a car accident because they’re 10 minutes late, having some undiagnosed but terminal illness.”

Derudover, inkluderer ”My Situations” udfordringer til ens tanker. Dette er lidt som tips, man kan gøre brug af, i tilfælde af at en af de situationer, man vil have hjælp til, opstår. De ser for eksempel sådan ud:

”Strength comes from believing I can handle the important events in my life, not from trying to control everything.”

Til sidst er der også øvelser (afslapning, mindfulness og visualisering). Alt det, man indtaster, gemmer app’en af sig selv, så det er lige til at hive frem næste gang, man har brug for det.

Alle disse ting kan være med til at overbevise og give tro på, at man kan kontrollere sin frygt. Det kan eksempelvis vise en, at man ikke er den første til at føle på den måde, når der nu er spørgsmål, som forholder sig konkret til, hvordan man selv har det!

Når man har været igennem disse to kasser, vil man opleve, at mange af de samme ting går igen i de andre kasser. ”Check yourself” er en simpel afkrydsningsliste, hvor man kan holde øje med sit angstniveau igennem tiden. Til sidst kan man finde en række motivationscitater i ”Inspiration,” eksempelvis:

”Nothing disminishes anxeity faster than action.”

 

VIL VI ANBEFALE APP’EN TIL ANDRE

Vi vil anbefale app’en til dig, hvis du oplever mental og kropslig ubehag, hvis du bekymrer dig meget eller oplever jævnlige angstfyldte situationer. Der er en glidende overgang mellem det normale og det, som man kan kalde psykiske lidelser, og derfor kan det være godt med viden og hjælpeværktøjer så man lige kan tage et realitetstjek i forhold til det man oplever.

Mindshift har rigtig mange brugbare funktioner og er godt gennemarbejdet. Vi synes, at denne app gør det let ikke kun at holde øje med, hvorvidt en frygt eller angst er tiltagende, men den giver også gode råd og ideer til, hvordan man kan bearbejde dem.

Vi synes, at det er fedt med en app som tager udgangspunkt i de metoder, som man også bruger i professionel psykologisk terapi. Hermed ikke sagt at den på nogen måde kan overtage professionel terapi, men vi synes alligevel, at det er godt og betryggende, at den tager udgangspunkt i et professionelt setup.

Vi synes også, at det er glimrende, at den indeholder øvelser, som kan hjælpe én med at slappe af, når man føler ængstelse. Dette inkluderer mindfulness-øvelser, som man har set rigtig gode resultater med til behandlingen af stress, angst og depression. Herudover er der også en afspændings guide, som er en god ide, da man kan opleve øgede muskelspændinger ved frygt og angst. App’en er tilmed gratis, og der er derfor ikke nogen undskyldning for ikke at prøve app’en, hvis du oplever situationer med uro og angst. App’en findes desværre ikke til Windows Phone.

      +

      Få vores seneste indlæg direkte til din indboks

      css.php